Den senaste tiden har jag verkligen känt mig nere, ingen motivation för stallet eller hästen över huvudtaget, har frågat mig gång på gång om min och Moriks satsning är något jag bara vill eller om Morik också vill det. Självklart förstår jag att om en häst fick välja skulle den gå i hagen och skrutta eftersom ridningen egentligen är i grund och botten ett onaturligt beteende. Men själva känslan av att kanske inte ha med Morik på tåget har gjort sig påminnd i många stunder. Vägen till framgång är inte rak men känslan av att bli motarbetad konstant har tagit ut sin rätt. Att det hela tiden är "något" som går emot en. 
Morik är en häst som kan testa ens tålamod på ca 1miljon olika sätt, det kan vara allt från att "kicka" emot en när man spänner täcket, till att bitas, till att sedan bara frysa vid ridningen och total vägra att ridas frammåt eller till och med hem, han är en otroligt stark individ som vill ha sitt på det yttersta. Lika mycket som han kan vara "jobbig" kan han vara underbar. 
Men på den senaste tiden har det "jobbiga" tagit över tills för en vecka sen, bröt mer eller mindre ihop i stallet, vilket jag tror Morik kände, efter det har han varit så otroligt bra, allt bara funkar och det känns som om vi är ett team med samma målsättning. Äntligen liksom, det har tagit mig 2,5år att komma hit med honom. 
När jag hämtade honom visste jag att det skulle bli en lång resa, och resan är inte över än men bara känslan av att vi är ett team gör resan 100grr lättare! 

Ingen är gladare än mig, som sagt ibland måste man nå botten innan man kan nå toppen!! 
Morik är min once in a lifetime och det har han besvisat så himla väl. Vi är så otroligt lika så därför kan vi ryka ihop utan dess like ibland, men lika barn leka bäst eller vad säger man?! :-) 
Har aldrig ångrat att jag tagit mig an honom, men dessa år har varit tuffa rent mentalt! 

 
Äntligen en häst som är taggad på ridningen! 

2 kommentarer

Vanessa andersson

14 Feb 2016 12:25

Blev så glad när jag läste detta!! Forstätt kämpa <3

Ida

13 Mar 2018 01:12

Ramlade av slumpen in här när jag googlade på Cora Le ;)

Jag har också en väldigt viljestark häst (varmblod, omskolad till ridhäst sedan 6år tillbaka), jag har alltid låtit honom vara med att bestämma. Vill han springa fort då får han göra det men då får han lyssna på mig sen också, eller lyssna först och springa sen :D Man kan inte bara bestämma över de som är starka, eller ja... Kan går ju, men vill man ha en medgörlig viljestark häst låt dom ha kul och låt dom tycka till, lite lagom <3

Detta kommer låta knäppt... Men testa! Jag har även fått min häst trevligare gemon att göra motsatt, när han har lyft bakbenet åt mig när jag har tagit på täcke så har jag berömt honom haha!! Testade från början att klappa till honom och ryta, men han fortsatte lyfta benet åt mig varje dag ändå, så varför fortsätta banna honom om det inte fungerar tänkte jag, skapar ju inte en bättre relation... Så jag började berömma honom och stryka honom på benet istället, han blev jävligt arg.. För han var ju ARG inte duktig... Huvva!! xD Han slutade lyfta benet åt mig efter inte alls lång tid, var ju inte kul att lyfta det något mer när reaktionen man fick var helt motsatt vad man ville :D

Skadar inte att testa, hårt mot hårt går sällan.. Skratta åt dom, gör dig löjlig och ha kul så tycker dom tillsist att du är så besvärlig och tråkig att gorma med när reaktionen de är vana att få fram uteblir ;)

Räck ut tungan åt hästen som ett barn när han är jobbig och kalla honom de gulligaste namn du kan komma på, min går under Krokodilen och Knubbe just nu... Haha

Hör gärna av dig gan vi kanske dela med oss om tips och trix, heter Ida Zerpe Engström på messenger :D

Lycka till!

Kommentera

Publiceras ej