Morik har verkligen höstkänslor, Alice red honom idag, och även denna gång hade han haft lite mycket energi mor vad som går att hantera. Jag tror helt klart att det har med det kyligare vädret ute, samt att han inte går speciellt bra på fodret jag har nu.. Det är ett müsli foder och i dessa foder är det mycket socker i. Plus att det ej är havrefritt vilket jag tror har sin roll i det hela. Vissa hävdar att det är en myt att hästar inte tål havre, men jag har sett många fall där hästar gått på havre och varit "knäppa" och efter ett foderbyte med mindre havre alt ett havrefritt foder har hästen lugnat ner sig.
Morik tror jag är känslig mot havre, så därför har jag uteslutit havren och köpt ett havrefritt foder!
Sen att havren är svårsmält för hästen gör valet enklare! :-)

Hoppas på att se en skillnad på honom och han kommer mer till ro, överskottsenergi kan verkligen sätta sina spår efter en lång tid med överskott!

Kommentera

Publiceras ej